پنج‌شنبه, 16 تیر 1401
10 دقیقه زمان مطالعه
0 نظر

بهترین راهنمای خرید لپ تاپ 1401

بهترین راهنمای خرید لپ تاپ 1401

راهنمای خرید لپ تاپ 

انتخاب مناسب تجهیزات الکترونیکی در بازاری که همیشه در حال تغییر و پیشرفت است معمولا از دغدغه های همیشگی خریداران این محصولات به شمار می رود .

درصورتی که تجهیزات به کار رفته در این محصولات را به درستی بشناسیم و در انتخاب های خود ملاک خرید خود را این تجهیزات در نظر بگیریم تا حدودی در بازار پر از تنوع امروزه تجهیزات بهتر و متناسب با نیاز خود را خریداری خواهیم نمود. در ادامه ی این مقاله می خواهیم تعریفی دقیق از لپ تاپ داشته باشیم و  با هم مروری بر تجهیزات به کار رفته در ساخت لپ تاپ های امروزی داشته باشیم . 

لپ تاپ یا نوت بوک به عنوان یک کامپیوتر قابل حمل از سال ها پیش مورد توجه افرادی قرار گرفته که در هر مکانی به ابزار کار هوشمند خود نیاز دارند. در سال های اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ای از نظر سخت افزار و طراحی انواع Laptop صورت گرفته و کاربرد هر دستگاه به صورت تخصصی تفکیک شده است. در حقیقت کاربران امروزی برای خریداری یک کامپیوتر شخصی قابل حمل بر اساس نوع کاربرد و عملکرد مورد نیاز خود هزینه می کنند و در قبال آن انتظار ارائه کارایی متناسب را دارند.

در ابتدای راهنمای خرید لپ تاپ به معرفی چند کاربرد پر طرفدار از این دستگاه می پردازیم که در حال حاضر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند:

  1. لپ تاپ مالتی مدیا: دستگاه های قابل حمل مالتی مدیا در حقیقت کامپیوتر های شخصی چند منظوره ای هستند که قیمت به نسبت کمتری دارند و سخت افزار مورد استفاده در آنها برای کاربردهای عامیانه از جمله وب گردی، مشاهده فیلم، انجام امور اداری مانند اجرای مجموعه نرم افزارهای آفیس و استفاده از پیام رسان ها یا شبکه های اجتماعی روی نوت بوک مناسب است. قابلیت ارتقا در این دستگاه ها شامل افزایش حافظه رم و اضافه کردن درایو سالید (SSD) می شود که تاثیر چشم گیری روی عملکرد آنها دارد. کاربرد چند رسانه ای برای افرادی اهمیت دارد که به طور کلی با نرم افزار منحصر بفردی کار نمی کنند و فعالیت های روتین روزمره دارند.

  2. لپ تاپ گیمینگ: گیمرها به عنوان پای ثابت خرید یک لپ تاپ شناخته می شوند و همانطور که اشاره کرده بودیم، کاربری یک نوت بوک در سال های اخیر از حالت عمومی به تخصصی تغییر پیدا کرده است. در نتیجه افرادی که برای خرید Laptop هزینه می کنند، هدف خاصی در سر دارند و صرفا برای در اختیار داشتن یک کامپیوتر شخصی قابل حمل دست به جیب نمی شوند. یک نوت بوک مخصوص بازی به سخت افزار متناسب از جمله پردازنده مرکزی قدرتمند (حداقل 4 هسته ای با فرکانس بالا)، حافظه رم به میزان کافی (8 گیگابایت و بالاتر) و همچنین کارت گرافیک مخصوص برای اجرای بازی ها در وضوح تصویر مورد نظر نیاز دارد. دو مورد از بزرگترین مشکلات پیش روی گیمرها در خرید لپ تاپ، محدودیت تامین توان مصرفی توسط آداپتور برق و سیستم خنک کننده است. از این رو شرکت های تولید کننده سخت افزار داخلی به ناچار از نسخه های محدود شده پردازنده مرکزی و کارت گرافیک بهره می برند تا توان مصرفی و حرارت قطعات تحت کنترل قرار گیرند. صفحه نمایش و صفحه کلید نیز از دیگر قطعات دارای اهمیت بالا برای گیمرها به شمار می روند که در ادامه به شرح ساختار و عملکرد هر کدام از آنها می پردازیم. علاوه بر برند های مطرحی که انواع لپ تاپ را برای کاربرد های مختلف تولید می کنند، برخی از برند ها مانند RAZER و ALIENWARE به صورت اختصاصی و کاملا متمرکز در حوزه تولید نوت بوک مخصوص بازی فعالیت دارند.

  3. لپ تاپ ورک استیشن: این نوع از دستگاه های قابل حمل دارای قدمت طولانی تری نسبت به انواع گیمینگ هستند و به عنوان مثال می توان به سری ThinkPad شرکت لنوو اشاره کرد که با برخورداری از سخت افزار داخلی بسیار قدرتمند و بدنه مستحکم، شرایط را برای استفاده طولانی مدت با حداکثر قدرت ممکن فراهم می ساختند. شرکت های تولید کننده با در نظر گرفتن بدنه ای ضخیم و البته سنگین وزن، شرایط مناسب برای نصب و بهره برداری از سخت افزار متناسب را به وجود می آوردند و آداپتور های بزرگ به همراه سیستم خنک کننده حرفه ای را برای برطرف سازی محدودیت ها به کار می بردند. در نتیجه لپ تاپ های ورک استیشن به طور کلی قابلیت حمل آسانی نداشتند و فقط در مواقع ضروری می توانستید آنها را با خود حمل کنید. هر چند مشکلات ذکر شده با پیشرفت های سخت افزاری به میزان قابل توجهی برطرف شده اند.

  4. لپ تاپ های فوق باریک یا الترابوکمحصولات سری مک بوک ایر اپل را می توان به عنوان سر دمدار این حوزه معرفی کرد که مجموعه سخت افزار قدرتمندی را در قالب یک بدنه بسیار باریک با وزن حدود 1 تا 1.5 کیلوگرم در نسخه های مختلف در دسترس کاربران حرفه ای قرار می دادند. خریداران این نوع از کامپیوتر های شخصی مدرن، بیش از هر چیزی به قابلیت حمل دستگاه و طول عمر بالای باتری اهمیت می دادند و از این رو محدودیت هایی از جمله عدم استفاده از کارت گرافیک مجزا و سخت افزار قدرتمند در سطح بالا وجود داشت. اندکی پس از اپل، سایر برند های تولید کننده نیز قدم در راه تولید Ultrabook برداشتند و محصولات ارزشمندی توسط ایسوس در سری ZenBook، ایسر در سری Swift، لنوو در دو سری ThinkPad X1 و YOGA، کمپانی دِل در سری XPS 13، اچ پی در سری Envy 14 و مایکروسافت در سری Surface به بازار عرضه شدند. حتی چند برند دیگر از جمله ال جی در سری Gram و سامسونگ در سری Galaxy Book نیز نسبت به تولید الترابوک اقدام کردند که نتایج خوبی برای آنها در پی داشت.

  5. لپ تاپ تولید محتوا:بحث تولید محتوا در سال های اخیر به شکل قابل توجهی پر رونق شده و شرکت های سازنده نیز با کسب اطلاعات بنیادین از بازار و سنجش نیاز کاربران، محصولاتی مناسب برای آنها در نظر گرفته اند. به عنوان مثال شرکت MSI در سری محصولات Creator به صورت اختصاصی تولید کنندگان محتوا را هدف قرار داده و چندین مدل متنوع را برای این کاربرد خاص به بازار عرضه کرده است. لپ تاپ های تولید محتوا از نظر سخت افزار داخلی شباهت فراوانی با دستگاه های گیمینگ دارند و شامل پردازنده مرکزی قدرتمند، حافظه رم قابل قبول و کارت گرافیک مخصوص بازی (در سطح میان رده) می شوند. برخورداری از صفحه نمایش با کیفیت و صفحه کلید روان به همراه تاچ پد بزرگ با پشتیبانی از فرمان های ترکیبی (Gesture) و شارژ دهی قابل قبول به عنوان ویژگی های دیگر یک نوت بوک مخصوص تولید محتوا شناخته می شوند.

اکنون که با پر طرفدار ترین دسته بندی لپ تاپ ها از نظر کاربرد آشنا شدید، زمان آن فرا رسیده تا برخی از مهم ترین قطعات این محصول دوست داشتنی را معرفی کنیم. یک Laptop با وجود ابعاد نه چندان بزرگ و وزن متعادل خود شامل قطعات پر شماری بوده که برخی از مهم ترین آنها را با هم مرور خواهیم کرد.


6. لپ تاپ مناسب رندرینگمعمولا در انتخاب لپتاپ برای رندریگ cpu و گرافیک از پر اهمیت ترین سخت افزار ها به شمار میروند و کانفیک این دسته از لپ تاپ ها مشابه لپ تاپ های گیمینگ می باشد .



پردازنده مرکزی (CPU)

پردازنده های مرکزی مخصوص کامپیوتر های دسکتاپ دارای قدرت پردازشی بسیار خوبی به خصوص در نسل های اخیر از جمله Alder Lake اینتل و نسل پنجم AMD Ryzen بودند و به دلیل استفاده از منبع تغذیه با قابلیت انتخاب توسط کاربر، می توان از حداکثر کارایی یک پردازشگر بهره برد. این رویه در خصوص لپ تاپ، کاربردی نبوده و محدودیت های فراوانی از نظر توان مصرفی و توان حرارتی وجود دارد. تامین توان مورد نیاز یک نوت بوک توسط آداپتور خارجی انجام می شود و شرکت های تولید کننده برای کنترل هزینه های ساخت از منبع تغذیه خارجی با توان تولیدی استاندارد که قابلیت تولید انبوه دارد، بهره می برند. در صورتی که یک کمپانی بخواهد قدرت سخت افزاری را بیش از حد افزایش دهد، به ناچار باید منبع تغذیه سفارشی تولید کند که تعداد کمتر از حد منطقی، قیمت نهایی آداپتور و لپ تاپ را به شدت افزایش می دهد. از سوی دیگر ابعاد یک لپ تاپ، اجازه تولید محصول با ضخامت زیاد برای جای گذاری سیستم خنک کننده حرفه ای برای مهار حرارت سخت افزار بسیار قدرتمند را نمی دهد و تولید چنین محصولی نیز از نظر تجاری، جایگاه مناسبی به وجود نمی آورد. در نتیجه سخت افزار مخصوص لپ تاپ ها با توان مصرفی و توان حرارتی کنترل شده در محدوده مشخص انتخاب می شوند تا شرایط تولید انبوه به ساده ترین شکل ممکن فراهم شود. پردازنده لپ تاپ بر اساس نوع کاربرد تغییر می کند و نمی توان انتظار به کارگیری CPU مخصوص مالتی مدیا را در یک لپ تاپ گیمینگ یا بر عکس داشت.

در حال حاضر سه برند Intel، AMD و APPLE به تولید انبوه پردازنده مرکزی برای لپ تاپ می پردازند که پردازشگر های کمپانی اپل از جمله خانواده M1 فقط در محصولات این برند مورد استفاده قرار می گیرند. در نقطه مقابل اما پردازنده های اینتل و AMD به صورت انبوه در اختیار برند های تولید کننده مانند ایسوس، ایسر، ام اس آی، لنوو، اچ پی و دل قرار می گیرد. مسیر توسعه و ساخت یک CPU در شرکت های ذکر شده به طور کلی متفاوت بوده و هر کدام روی یک یا چند پارامتر مشخص متمرکز می شوند. به عنوان مثال در خانواده Ryzen 6000 کمپانی AMD روی طول عمر باتری توجه ویژه ای صورت گرفته، اما این توجه ویژه به معنی نادیده گرفتن قدرت پردازشی نیست. در تست های صورت گرفته روی لپ تاپ های مجهز به پردازنده های Ryzen 6000 طول عمر 1 روز کاری نیز گزارش شده که همراه با قدرت پردازشی چشم گیر ارائه می شود. شرکت های تولید کننده نهایی همگام با تولید کنندگان قطعات اصلی از جمله CPU، RAM و GPU حرکت می کنند و عقب ماندن آنها به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. از این رو با عرضه یک نسل جدید پردازنده یا کارت گرافیک، شاهد هجوم آوردن برند های نهایی به سمت آن فناوری یا محصول هستیم.

هم اکنون ارزان ترین مدل های پردازنده نیز دارای دو تا چهار هسته پردازشی با فرکانس قابل قبول هستند که برای کاربرد مالتی مدیا بسیار مناسب است. بهبود وضعیت فرکانس کاری که شامل فرکانس پایه برای حالت مصرف کمتر (به منظور دریافت شارژ دهی بیشتری باتری) در کنار فرکانس بوست بالاتر سبب ارائه قدرت پردازشی شگفت انگیز، حتی در مدل های ارزان قیمت می شود. بهبود چشم گیر حافظه نهان سطح سوم که L3 Cache نیز نامیده می شود، سرعت نهایی پردازش دستورات را افزایش داده است. در نتیجه پردازنده های نسل جدید به شدت بهینه شده و حتی در ارزان ترین مدل ها نیز کارایی قابل قبولی نسبت به مبلغ پرداختی فراهم می سازند.

پردازنده های سطح پایین اینتل شامل سری Atom، Celeron و Pentium در محصولات مالتی مدیا با کاربرد خانگی، اداری و چند منظوره سبک مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرانی که نیاز به قدرت پردازشی به نسبت بیشتری دارند، پردازشگر های سری Core i3 را انتخاب می کنند. محصولات خانواده Core i5 نیز برای کاربرد گیمینگ و تولید محتوای میان رده مورد استفاده قرار می گیرند. پردازنده های سری Core i7 برای اجرای بازی به صورت حرفه ای، تولید محتوای حرفه ای و ورک استیشن کاربرد داشته و در انتها نیز سری Core i9 برای سیستم های ورک استیشن حرفه ای در نظر گرفته شده اند.

این رویه به نسبت مشابهی در خانواده های Ryzen 3/Ryzen 5/Ryzen7/Ryzen 9 مخصوص لپ تاپ از کمپانی AMD برقرار بوده و محصولات مجهز به آنها در دسترس شرکت های تولید کننده و کاربران نهایی قرار دارد. باید به این نکته اشاره کنیم که لپ تاپ های ورک استیشن فوق حرفه ای با بهره گیری از پردازنده های بسیار قدرتمند و گران قیمت Intel Xeon یا AMD Threadripper به بازار عرضه می شوند که بالاترین سطح از قدرت پردازشی را ارائه می دهند.



حافظه رم (RAM)

بسیاری از لپ تاپ های موجود در بازار های جهانی از حافظه رم DDR4 پشتیبانی می کنند و محصولات جدیدتر به صورت بسیار محدود قادر به استفاده از حافظه رم DDR5 هستند. تفاوت فرکانس و عملکرد این دو نسل نیازمند یک مقاله مفصل است، اما در مجموع حافظه های رم DDR5 به دلیل برخورداری از فرکانس کاری بالاتر و پهنای باند بیشتر، می توانند عملکرد نهایی قابل توجهی را ارائه دهند. بحث اصلی ما در خصوص RAM به حجم مورد نیاز برای کاربرد های مختلف اختصاص دارد و از کاربرد مالتی مدیا آغاز می کنیم. حداقل حجم پایه رم در لپ تاپ ها 4 گیگابایت از نوع DDR4 است که به صورت آنبرد روی برد اصلی نصب می شوند. حجم حافظه 8 گیگابایت نیز در مدل های پایه به کار می رود، با این تفاوت که در دستگاه های ارزان تر، امکان ارتقای رم از طریق اسلات حافظه وجود ندارد و چیپ ست های حافظه روی برد اصلی قرار گرفته اند. از این رو هنگام خریداری لپ تاپ باید به این نکته توجه کنید که آیا امکان ارتقای RAM در مدل مورد نظر وجود دارد یا خیر. برخی از نوت بوک های میان رده نیز با حافظه 8 گیگابایتی به بازار عرضه می شوند، با این تفاوت که یک اسلات مازاد برای ارتقای آسان رم روی آنها تعبیه شده و می توانید 12 یا 16 گیگابایت حافظه رم را تجربه کنید.

دستگاه های گیمینگ و تولید محتوای ارزان تر و همچنین الترابوک ها به طور معمول دارای 8 گیگابایت RAM هستند و دستگاه های سطح بالاتر نیز به 16 گیگابایت حافظه مجهز می شوند. تکلیف لپ تاپ های ورک استیشن، گیمینگ و تولید محتوای حرفه ای نیز به خوبی مشخص بوده و حداقل 16 گیگابایت RAM برای کاربران قابل انتخاب است. هر چند از طریق اسلات یا اسلات های مازاد می توانید حجم حافظه را به 32 و 64 گیگابایت در بسیاری از مدل ها و حتی 128 گیگابایت در برخی مدل های خاص افزایش دهید. افزایش حافظه رم یک لپ تاپ به صورت مستقیم از نوع پردازنده تاثیر پذیر بوده و به عنوان مثال روی اکثر دستگاه های مجهز به پردازنده Pentium N5030 نمی توانید به 32 گیگابایت رم دسترسی پیدا کنید.



کارت گرافیک یا واحد پردازش گرافیکی (GPU)

واحد پردازش گرافیکی در لپ تاپ ها به دو صورت مجتمع (Integrated) و مجزا (Discrete) مورد استفاده قرار می گیرد که در نمونه های مجتمع به عنوان بخشی از پردازنده مرکزی در دسترس کاربران قرار می گیرد. این نوع از پردازنده های گرافیکی به طور کلی برای برخی از کاربرد ها مانند اجرای بازی، تولید محتوای حرفه ای و ورک استیشن مناسب نیستند، اما گزینه هایی ایده آل برای الترابوک ها و دستگاه های مالتی مدیا به شمار می روند. یک واحد گرافیکی مجتمع از توان مورد نیاز پردازنده تغذیه می شود و به دلیل بهینه بودن توان مصرفی، مدت زمان شارژ دهی باتری را به شدت افزایش می دهد و این همان خواسته مهم کاربران الترابوک به شمار می رود. برخی از واحد های گرافیکی مجتمع جدید قابلیت اجرای بازی های آنلاین و FPS را دارند که در آنها نیازی به جزئیات گرافیکی وجود نداشته و همه چیز به نرخ فریم خلاصه می شود. به این دلیل که Integrated GPU بخشی از یک پردازنده مرکزی است، سه کمپانی اینتل، ای ام دی و اپل به عنوان تولید کنندگان اصلی این واحد شناخته می شوند.

دستگاه های دارای واحد گرافیکی مجزا دارای سطح بندی متفاوتی بوده و به عنوان مثال سری MX کمپانی NVIDIA برای کاربرد های مالتی مدیا، الترابوک و گیمینگ سطح پایین و متوسط مناسب است. سری GTX از برند انویدیا برای دستگاه های گیمینگ سطح میانی، تولید محتوا و برخی مدل های ورک استیشن مورد استفاده قرار می گیرند و در نهایت سری RTX نیز گیمرهای حرفه ای و تولید کنندگان محتوای حرفه ای را هدف گرفته اند. کمپانی انویدیا با ارائه کارت های گرافیک مجزای سری Quadro از سال ها پیش، یک گزینه ایده آل برای کاربران ورک استیشن حرفه ای شناخته می شدند که در حال حاضر با محصولات سری RTX ترکیب شده اند، اما به دلیل الگوریتم برنامه نویسی خاص میکروکد برای کاربرد WorkStation به کار می روند. در صورت استفاده از کارت گرافیک قوی تر، دستگاه نیازمند مصرف برق بیشتر بوده و در نتیجه حرارت بیشتری نیز تولید می کند. از این رو باید منبع تغذیه و خنک کننده قوی تری توسط شرکت سازنده در نظر گرفته شود که همه این موارد روی قیمت نهایی تاثیر گزارند.

یکی از مهم ترین چالش های پیش روی شرکت های تولید کننده لپ تاپ گیمینگ و تولید محتوا، به کارگیری کارت های گرافیکی قدرتمند با حفظ توان مصرفی و کنترل بهینه دمای کاری بوده که با عرضه واحد گرافیکی سری Max-Q انویدیا، این چالش تا حدود زیادی برطرف شده است. قدرت پردازشی سری Max-Q که با مدل نامبر مشابه محصولات دسکتاپ (RTX 3050 Max-Q در مقایسه با RTX 3050 نسخه دسکتاپ) به بازار عرضه می شوند، در سطح ناچیزی محدود شده تا مشکلات تامین توان و دمای کاری کمتر از حد تصور نمود پیدا کند. با این حال به کارگیری پردازنده مرکزی و واحد گرافیکی میان رده و سطح بالا سبب کاهش شارژدهی باتری شده و به طور کلی هنگام استفاده حداکثری از منابع سخت افزاری، نباید روی طول عمر باتری حساب کرد.



ذخیره سازی

در حال حاضر دو گزینه هارد دیسک (HDD) و درایو سالید (SSD) برای لپ تاپ ها در دسترس قرار دارد که نوع استفاده از آنها به صورت انفرادی یا ترکیبی است. به عنوان مثال دستگاه های مالتی مدیای ارزان قیمت به طور کلی فقط از هارد دیسک استفاده می کنند که مشکلاتی مانند سرعت بسیار پایین و آسیب پذیری زیاد در مقابل ضربه یا تکان خوردن را به وجود می آورند. درایو های سالید یا SSD که در دو نوع SATA و M.2 در لپ تاپ ها مورد استفاده قرار می گیرند، سرعت بسیار بالایی داشته و در مقابل ضربه یا تکان های ناگهانی مقاومت قابل توجهی دارند. به دلیل عدم استفاده از قطعات فیزیکی از SSD ها، توان مصرفی آنها به شدت بهینه بوده و تاثیر زیادی روی افزایش زمان شارژدهی باتری ایفا می کنند. در حال حاضر الترابوک ها به عنوان بزرگترین مشتریان SSD در سطح جهان شناخته می شوند و مدل های جدید از مدل های دارای فرم فکتور M.2 بهره می برند که به آسانی و در ابعاد بسیار کوچک روی برد اصلی قابلیت نصب دارند. دو نوع درایو سالید SATA و M.2 از نظر سرعت تبادل داده نیز تفاوت های به نسبت زیادی با یکدیگر دارند و برتری مطلق از آن مدل های M.2 (به خصوص مدل های مبتنی بر رابط PCIe NVMe) است.

سوالات

برای انتخاب بهرین لپ تاپ شما باید ابتدا با دسته بندی انواع لپ تاپ ها آشنا شوید تا انتخابی متناسب با نیاز مندی خود داشته باشید و هزینه بیشتر از نیاز خود و یا بر عکس را پرداخت نکنید

بیشتر اوقات هزینه هایی که برای وسایل دیجیتال میشود صرفا بر اساس تصمیم فروشندگان انجام میشوند و در اغلب مواقع مبلغ هزینه شده بسیار بیشتر از نیازمندی ما می باشد ولی ما با آشنایی بیشتر با لپ تاپ ها و عملکرد آنان می توانیم بهترین تصمیم خرید را بگیریم

مهم ترین اجزای لپ تاپ ها عبارتند از : 1-پردازنده مرکزی (CPU) 2-حافظه رم (RAM) 3-کارت گرافیک یا واحد پردازش گرافیکی (GPU) 4- فضای ذخیره سازی یا هارد (ssd / hdd)


اشتراک گذاری:
برای ثبت پاسخ باید وارد وبسایت شوید